Vreemde eetgewoontes - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Anne Haar - WaarBenJij.nu Vreemde eetgewoontes - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Anne Haar - WaarBenJij.nu

Vreemde eetgewoontes

Blijf op de hoogte en volg Anne

20 November 2012 | Vietnam, Hanoi

Na een paar dagen lekker gewinkeld te hebben bleek ons eerst volgende culturele uitstapje een beetje een domper. De ruines van My Son waren een slap aftreksel van Ankor Wat in Cambodia en er waren zoveel toeristen dat je bijna niet kon bewegen. Om ons bezoek aan Hoi An toch goed af te sluiten fietsen we 's middags naar het strand, wat erg mooi en super rustig bleek te zijn!

Vanaf Hoi An naar Hue is er een route langs de kust die ze ook in het programma 'Top Gear' rijden. En hoewel ik scooters hier eigenlijk had afgezworen, klonk een mooie kustroutes achterop een scooter toch een stuk verleidelijker dan een saaie bustocht over de hoofdweg. Onze backpacks konden we met de bus meesturen naar Hue en zo gingen we 's ochtends met zijn vieren op pad. De tocht begon niet helemaal vlekkeloos. Zo weigerde de medewerker van het benzinestation ons benzine te geven nadat we hem erop betrapt hadden dat hij ons probeerde op te lichten en de routebeschrijving die we hadden gekregen kwam niet helemaal overeen met de werkelijkheid. Maar de route zelf bleek het allemaal waard te zijn, het uitzicht was geweldig! 7 uur later en met een pijnlijk zitvlak kwamen we aan in Hue. Er blijkt niet heel veel te doen in deze stad en we ontspannen een dagje in een spa met zwavel baden voordat we de nachtbus naar Hanoi nemen.

Hanoi blijkt nog chaotischer dan de rest van Vietnam. Vooral het oude kwartier, waar ons hostel ligt, ziet eruit als het Vietnam zoals ik het me had voorgesteld voordat ik hier kwam. Drukke, nauwe straatjes met heel veel mensen en scooters en eetstandjes op het voetpad die vreemde geuren verspreiden. Helaas is op maandag alles gesloten en kunnen we niet veel doen behalve uitrusten van de busrit. 's Avonds gaan we met een tour vanuit ons hostel naar 'snake village' waar we een achtgangen menu van slang-gerechten voorgeschoteld krijgen. De gehaktballetjes, loempia's en ribbetjes zijn erg smakelijk moet ik zeggen. En nadat we met flink wat rijstwijn volgegoten zijn, moet iedereen het hart uit een levende slang bijten, doorslikken en een slok rijstwijn gemengd met slangenbloed drinken! Blijkbaar is het eten van slangenhart goed voor je libido... Als toetje krijgen we nog eens een slok rijstewijn, dit keer gemengd met darmsap. Iehl!! Maar je moet alles een keer geprobeerd hebben.
Onder dat motto gaan we de volgende avond op zoek naar hondenvlees. Je mag hondenvlees alleen in een bepaalde periode van de maand eten, anders brengt het ongeluk en die avond was de laatste avond van de maand dat het eten van hondenvlees geluk gaf. Nadat de verkopers erg moeilijk deden, ik denk omdat ze het hondenvlees niet wilden verspillen aan 'buitenlanders', nodigden een paar Vietnamesen ons uiteindelijk uit om bij hun aan tafel te zitten en met hun mee te eten. Het hondenvlees was erg taai omdat aan veel stukken nog huid vast zat. Er waren ook stukjes bij die redelijk te eten waren, maar ik zou het niet als dagelijkse maaltijd aanbevelen... Dus ik denk dat de Nederlandse honden voorlopig veilig zijn:p

Vanuit Hanoi boekten we vervolgens een 2 daagse tour naar Sapa. Het noorden van Vietnam staat bekend om de met rijstvelden bebouwde bergen, die nu helaas al geoogst zijn. We maakten een tweedaagse wandeltocht begeleid door een lokale gids en sliepen 's avonds in een homestay. Ook hier was het wel weer erg toeristisch. We werden de hele tocht gevolgd door een groep lokale vrouwen die ons tijdens de lunch allerlei souveniers probeerden te verkopen. Ik vind het erg jammer dat toerisme de lokale stammen hier zo beinvloed heeft. Dat maakte het uitzicht er echter niet minder spectaculair om! Het is op het moment herfst in Vietnam en dat was in Sapa goed te merken. Het was hier erg koud en nat. De tweede dag regende het non stop, maar dat kon de pret niet drukken. Toen we de keus hadden tussen de normale route en de glibberige route kozen we natuurlijk voor het tweede. De route bleek echter niet alleen glibberig maar ook super stijl en al snel lagen we allemaal languit in de modder. Met de nachtbus keerden we weer terug naar Hanoi. Ik heb ondertussen gemerkt dat het personeel de 'buitenlanders' altijd de slechtste plekken in de bus probeert te geven. Alle backpackers krijgen de bovenste bedden, achterin de bus, waar je het meest heen en weer wordt geschud. Maar ik heb ondertussen ook geleerd dat je gewoon moet weigeren en je eigen bed moet claimen, ook al wordt er tegen je geschreeuwd. Maar zelfs als je het beste bed in de bus hebt, is de reis nog steeds niet echt comfortabel. Ik ben blij als ik klaar ben met al die nachtbussen hier in Vietnam!

Voor ons volgende twee-daagse uitstapje naar Halong Bay hoefde we gelukkig maar een paar uur in de bus te zitten. Halong Bay is de hoofdattractie van Vietnam en 1 van de nieuwe natuurwereldwonderen. Het bestaat uit honderden begroeide krijtrotsen die uit de zee omhoog steken. De meeste backpackers doen de ' booze cruise' die door het hostel georganiseerd wordt, waarbij je naar een onbewoond eiland wordt gebracht en drie dagen achter elkaar drankspelletjes doet. Wij wilden Halong Bay echter graag bewust meemaken en boekten een andere boot. Er waren slechts 8 mensen op onze boot, waardoor het als een prive cruise voelde. Met een boot vaarden we tussen de rotsen door en we maakten tussenstops bij een grot en een uitkijkpunt om de zonsondergang te bewonderen. 's Avonds sliepen we op de boot en lagen op het dek naar de sterren te kijken.
De volgende ochtend mochten we allemaal deel uitmaken van een geimproviseerd huwelijk. Op onze boot was een Argentijns stel en hij had haar een paar maanden geleden in Nieuw Zeeland ten huwelijk gevraagd. Sinds toen zijn ze in elke land waar ze kwamen getrouwd. 1 van ons werd aangewezen als priester en ik mocht bruidsmeisje zijn. Hoewel het natuurlijk allemaal niet erg officieel was, was het wel erg romantisch! Daarna was het tijd voor een drankje en karaoke!

Eenmaal terug in Hanoi moest ik helaas afscheid nemen van het Canadese meisje met wie ik inmiddels bijna drie weken samen heb gereisd. Zij is nu onderweg naar Laos terwijl ik aan het wachten ben op mijn vlucht naar de Filippijnen!!

• 23 November 2012 - 10:01

Lotte:

Heey Anne,

Wat een leuke verhalen allemaal. Volgens mij heb jij daar echt een supertijd.
    Ook echt leuk dat je alles probeert. Zo leer je een land volgens mij wel het beste
    kennen.

Veel plezier weer met alles en ik ben benieuwd naar je volgende verhalen.

Liefs,

Lotte